Începând cu data de 11 noiembrie 2024 a intrat în vigoare OUG nr. 129/2024 prin intermediul căreia Guvernul a adus modificări semnificative regimului sancționator din sistemul RO E-Transport.
Noua Ordonanță introduce sancțiuni graduale pentru confiscările aplicate în cazurile de neraportare a bunurilor ce fac obiectul transporturilor rutiere internaționale sau al celor efectuate pe teritoriul național cu produse având un risc fiscal ridicat și suspendă temporar aplicarea amenzilor pentru vehiculele care nu sunt dotate cu sisteme de monitorizare GPS.
În esență, noul regim sancționator, mai echilibrat, vine în sprijinul mediului de afaceri, care a semnalat în repetate rânduri faptul că organele de control abuzează de la prima abatere de dreptul de a confisca integral bunurile nedeclarate, practica fiind, în cele mai multe cazuri, una disproporționată.
În primul rând, OUG nr. 129/2024 modifică aplicarea sancțiunilor complementare legate de confiscarea bunurilor neraportate în RO e-Transport. Dacă până acum valoarea totală a bunurilor nedeclarate era confiscată de la prima abatere, noile reguli introduc un sistem progresiv, astfel:
Perioada de analiză a abaterilor este de 12 luni, calculată de la prima încălcare constatată, iar după această perioadă, monitorizarea începe de la zero.
Totodată, a fost creat un registru electronic al sancțiunilor, gestionat de Centrul Național pentru Informații Financiare, care va asigura aplicarea uniformă și progresivă a sancțiunilor, având în vedere că ele pot fi stabilite de către mai multe autorități, cum ar fi ANAF, Autoritatea Vamală Română și Poliția Română.
În al doilea rând, Ordonanța prevede suspendarea amenzilor aplicate pentru neechiparea vehiculelor de transport cu dispozitive GPS, măsură valabilă până la 31 martie 2025. Aceasta reprezintă o perioadă de tranziție ce oferă operatorilor economici timpul necesar pentru a se alinia cerințelor tehnice urmând ca, de la 1 iulie 2024, nerespectarea obligației de monitorizare prin GPS a transportului să atragă sancțiuni între 10.000 și 50.000 de lei pentru persoanele fizice și între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice.
În al treilea rând, o altă modificare adusă de Ordonanță este reprezentată de posibilitatea de a actualiza în RO e-Transport datele despre transporturi chiar și după expirarea perioadei de valabilitate a codului UIT, însă până pe 25 a lunii următoare transportului. Această opțiune permite corectarea erorilor de raportare, însă utilizarea acestei funcționalități poate influența profilul de risc fiscal al operatorilor. Apreicem că noile modificări ţin cont de numeroasele solicitări ale operatorilor economici adresate Ministerului Finanţelor şi Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală care nu de puține ori s-au dovedit a fi disproporţionate în raport cu obiectivul combaterii fraudei în domeniul TVA.
On November 11, 2024, the Government Emergency Ordinance (GEO) No. 129/2024 came into effect, introducing significant changes to the sanctioning regime within the RO E-Transport system.
The new ordinance implements a progressive sanction framework for confiscations related to the non-reporting of goods transported internationally or domestically, particularly for products classified as high fiscal risk. It also temporarily suspends fines for vehicles lacking GPS monitoring systems, addressing concerns raised by the business sector over disproportionate enforcement practices.
Key Changes Introduced by GEO No. 129/2024
Progressive Sanction Regime for Non-Reporting in RO E-Transport
The ordinance revises the rules for imposing complementary sanctions, particularly the confiscation of unreported goods. Under the previous system, the total value of undeclared goods was confiscated upon the first offense. The new, more gradual approach introduces the following measures:
Violations are monitored over a 12-month period starting from the date of the first offense. After this timeframe, the monitoring resets, effectively giving businesses a “clean slate.”
To ensure consistency in enforcement, the ordinance establishes an Electronic Sanctions Register, managed by the National Center for Financial Information. This register will facilitate the uniform and proportional application of penalties, considering that multiple authorities—such as the National Agency for Fiscal Administration (ANAF), the Romanian Customs Authority, and the Romanian Police—can impose sanctions.
Suspension of Penalties for Non-GPS-Equipped Vehicles
Recognizing the challenges faced by businesses, the ordinance temporarily suspends fines for vehicles that are not equipped with GPS monitoring systems until March 31, 2025. This transitional period allows operators to align with technical requirements. Starting July 1, 2025, non-compliance will result in penalties ranging from:
Extended Deadlines for Updating RO E-Transport Data
The ordinance introduces greater flexibility by allowing operators to update transport data in the RO E-Transport system even after the expiration of the Unique Transport Identification Code (UIT). Corrections can now be made until the 25th of the month following the transport event. This measure facilitates the correction of reporting errors but may affect the operator’s fiscal risk profile.
Bogdan Ioan, Senior Associate